Hemaltare.


Inom feng shuin pratar man om att ett hem behöver ett hemaltare, som inte alls måste innehålla något religiöst.

Nu har vi fått sålt barbordet som till ingen nytta alls, stod i vårat "allrum" (genomfartsrum, onödigt rum eller vad man ska säga.)

För pengarna köpte jag en byrå från blocket.
Hade tänkt mig en vit malmbyrå, men jag är så glad att jag vabbade och lyckades ringa på en annons bara någon timme efter att den kom upp.
1000:- rabatt från nypriset bara för att denna byrå Edland, från Ikea, stått och dammat hemma hos någon annan en stund.
Den passade perfekt!
Nu är Buddha inte orolig längre, för nu har han en plats.
Jag upplevde på allvar att allt kändes oroligt i kring mig när vi kom hem från Thailand och Buddha stod väldigt olägligt och okärleksfullt. Kände instinktivt att han var orsaken.
Nu känns det fridfullt och som att allt bara flyter på :-)

I byrån ligger också mina rökelser och fotoalbum, och sängkläder för gäster.

En plats av kärlek, där jag så småningom ska placera några sittpuffar och sitta och meditera eller yoga.
Eller bara vara.





Det är i detta rum nya tapeter är ett måste (föruton träväggarna) Och jag letar efter något vackert.
Denna hade varit underbar, men jag läste något om att den kostade tusentals kronor för att det var ett specialar företag från New York som gjorde den. Trove tror jag det hette.




Jag har tidigare skrivit att jag behöver en buddha, lotusblommor och en duva.
Därför hade jag kunnat döda (nej), betalat tusentals kronor (nej, inte det heller), för tapeten.

Jag har beställt några ljuslyktor i form av lotusblommor i olika färger som ska stå på byrån.










Inom buddismen och hinduismen anses lotusblomman som helig då den ska symbolisera människans upplysning ur mörkret.
Lotusblomman växer upp ur mörk dy, strävar mot vattenytan och solens ljus likt en människa som mitt bland världens grymheter och lidande kan förädla fram ett rent och vackert hjärta.
Den står för enkelhet, renhet och andlig upplysning.

Jag har sett att det säljs röda lotusblommor som man kan ha i akvarium, men de är nog inte äkta.
Jag hittade det här nyhetsklippet och det verkar ju inte så lätt att få dem att blomma.
Jag fick lotusfrön av Anette som hon tog med från Indien, men inget hände med dem.
Nåja, jag har ju snart mina lyktor iallafall :-)








Kommentarer
Postat av: Ida D

Jättefint med byrån! Kanske måste leja dig som inredare i min nylägga! :)

2012-02-25 @ 09:02:09
Postat av: Jennan

Du inreder ju så bra Ida :)

Vad roligt med ny lägenhet. Kanske måste ta en långprommis snart igen så får du uppdatera mig ;)

2012-02-25 @ 21:42:55
Postat av: Ida D

Absolut, gärna det :) och kom förbi på en kaffe sen när flyttkaoset är över :)

2012-02-27 @ 12:59:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0