Tvättnötter.


Jo, det kan låta tokigt, men det är just vad jag beställt från Jordklok.se



Nötterna är egentligen frukter som helt naturligt innehåller saponin dvs tvål, och kallas ibland också såpnötter.
De är 100 % fria från kemikalier, och dessutom behövs inget sköljmedel efterråt.

Vill man att tvätten ska lukta något så kan man droppa lite eterisk olja i sköljmedelsfacket eller på bomullspåsen som nötterna ska ligga i.

Det är inte alls så konstigt att tvätta med tvättnötter.
Folk har gjort det i urminnes tider i Asien.
Här i väst har vi använt såpnejlika innan kemikalierna blev populära.
Dax att återgå tycker jag.

Jag har tvättat två maskiner, och är helt nöjd. Framförallt är jag glad.
Det här är ett helt nytt och roligt sätt att tvätta på! 
Kläderna luktade rent tyg. Nästa gång ska jag hälla på lite mer citronolja.

I varannan vit-tvätt man kör ska man använda lite av det "snälla" blekmedlet man får med om man köper ett startpaket, för att kläderna inte ska gulna.
Har man mycket fläckar kan man gnugga på lite galltvål innan.

Detta får man för 229:-



1 påse 400 gr tvättnötter, som räcker länge.
2 tygpåsar att lägga nötterna i
1 citronolja
1 galltvål
1 paket miljövänligt blekmedel

Allt förpackat i en fin påse av ekologiskt bomull, med instruktioner på.

När nötterna är slut kostar en ny påse 85 :-
Ska räcka 6 mån -1 år.


Hur mycket finare är inte nötpåsen, jämfört med tvätt och sköljmedelsflaskor?

 X

 <3

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Tvättat med nötter sen tre år tillbaka. Väldigt nöjd och känns mycket bättre i själen :)

2011-10-03 @ 10:31:20
Postat av: Jennan

Vad härligt att inte behöva vara ensam om att ha "konstigheter" för sig :)



Fast det roliga är att det blir mer och mer självklart ju mer man håller på!

2011-10-06 @ 22:00:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0