Pepparkaksdeg.


I Lördags kom Tess och vi gjorde två sorters pepparkaksdegar.
Igår kväll fyllde jag, Linus och mamma 3 plåtburkar med kakor.








Båda degarna smakade lika gott, men en var lättare att jobba med så jag delar med mig av det receptet.
Denna deg har min mormor och mamma alltid gjort.
Degen ger mängden kakor ni ser i burken. Dubbla receptet om ni vill göra fler.

150 gram smör
2,5 dl socker
1/2 dl ljus sirap

Rör ihop med elvisp. Smöret ska vara rumstempererat eller lite micrat.

Häll sedan i dessa kryttor + vatten och vispa lite till:

1/2 msk ingefära
1 msk kanel
1/2 msk mald nejlika
1/2 msk kardemumma
1/2 msk bikarbonat (använder du bakpulver, ta dubbelt.)
1 dl ljummet vatten

Arbeta sedan in 6-7 dl mjöl.

Degen blir ganska kletig, men lägg den i en mjölad plastpåse och låt vila i kylen minst ett dygn.
Den håller ca 2 veckor.

Kavla ut degen så tunt som möjligt på ett väl mjölat bord.
Grädda på smörade plåtar (det blir godare än att ha bakplåtspapper.)

grädda på 225 grader 4-5 min.




Efter kakbaket tryckte vi in lite kryddnejlikor i apelsiner.
De får stå på fönsterbrädan och dofta.





Måste också visa det lilla röda huset som vi hängt upp i äppelträdet.
Det är underbart att se småfåglarna äta solrosfrön.
Enligt Feng shuin ska man ska locka till sig liv runt i kring sig.
Det ger positiv energi runt huset :) 



Kommentarer
Postat av: Sarah

Så mycket positiv energi detta huset måste ha! =) Med fyra hästar, fyra hundar och massor med småfåglar! Alla möss som lockas hit av hästfodret och alla rådjur åh Hjortar åh älgar som rör sig runt omkring oss! =D

2011-11-29 @ 15:45:22
URL: http://sarah-aranels.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0