Lchf - Spenatsoppa med ägg.


Jag är så varm och gosig i magen.
Min kropp skriker ofta efter ägg. Eller egentligen skriker hjärnan efter godis, men om jag blundar en stund och frågar mig själv. Vad är det egentligen k r o p p e n vill ha. Jo, ägg.

Här kommer ett recept som jag för länge sedan hittat i Katrin zytomytomerschkas blogg.
Och jag är helt lyrisk. Den var så förbaskat förbannad god, så jag har just tjutit om att detta kommer att bli daglig lunch i resten av mitt liv!
John gillade den också, verkligen.

Koka ca 1/2 påse fryst, stuvad spenat.
1-2 dl vatten, prova hur tjock soppa du vill ha.
en skvätt vispgrädde och lite örtsalt.
I med 1-2 kokta ägg.

Jag hittade tyvärr en nackdel. färdigstuvad fryst spenat innehåller en del skit, precis som det mesta i frysdisken. Därför kommer jag lära mig att göra egen stuvad spenat. Borde funka att använda färsk spenat som man bara hackar och kokar.

Varför lurade någon i skolan mig att spenat var äckligt?
Tur att jag har många år på mig att äta igen all spenat jag missat.

Åh, vilket fantastiskt grönt litet blad!
Och ägg. Ägg ger liv.




Kommentarer
Postat av: Ida

Ska testa receptet! :)

2011-01-17 @ 00:00:47
Postat av: Sarah

Spenat är fantastiskt gott. Tyvärr har inte jag heller upptäckt det förrens nu. Jag har alltid spenat i sallat och ofta till olika sorters rätter. MUMMA! ;-)

2011-01-17 @ 10:10:04
URL: http://Sarah-aranels.blogspot.se
Postat av: spikie

Spenat är GRYMT underskattat! Fattar heller inte varför man fått för sej att det är dåligt?

DU skulle ta och prova förrätten jag gjorde på nyår...Ägg, räkor spenat...GRYMT GOTT!

2011-01-17 @ 20:33:14
URL: http://spikie66.babyblogg.se/
Postat av: spikie

Recept:

"Ägg och räkor i god form"

(förrätt)

4 port



1 påse färsk bladspenat

500gr skalade räkor

salt och peppar

4 ägg

2 ½ dl Minimat

4 msk riven ost



Sätt ugnen på 200 grader.

Smörj 4 små ugnfasta former och lägg i bladspenat.

Fyll på med räkor.

Krydda med salt och peppar.

Gör ett hål i mitten av räkorna och knäck ner ett ägg i varje form.

Häll på Minimat så det täcker.

Toppa med riven ost.

Grädda i ungen i ca 15 min.



2011-01-18 @ 21:13:43
URL: http://spikie66.babyblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0