Dag 04: Vad har jag ätit idag? + lista på hälsosam mat.



Vi tar två på samma dag, så blir det klart nångång ;)

Dagen började med att min underbara sambo tog bebisen så jag fick sova vidare, och sedan kom han in med en bricka.
Kaffe, apelsinjuice, yougurt och hårdmacka. Det fanns även en mjuk på brickan, men den var jag inte sugen på.

En till kopp kaffe.

Lunch: Är galet matt och darrig i kroppen till lunch, men har noll matlust. Om jag inte äter ute på stan.
Men jag slevade i mig lite potatisgratäng och kött som blivit över från gårdagen. Men vi snackar mini-portion.

John hade innebandymatch, den var vi givetvis och tittade på.
Där blev det en kaffe och kexchoklad.

Middag blev stressig som tusan. Vi hämtade en kompis till Linus på hemvägen, och i kaoset med högljudda sexåringar som leker åt vi korv och makaroner.

Nu ikväll har jag ätit några popcorn och det lär slinka ner en och annan ballerina kladdkaka.

Nej jag kan väl inte påstå att dagens matintag var särskilt näringrik. Det osar aningens mycket kolhydrater.



Om ni vill leva hälsosamt. Ät enligt listan nedanför.
 

Grönsaker

Aubergine
Avokado
Bambuskott
Broccoli
Brysselkål
Endivesallad
Gräslök
Grönkål
Gurka
Haricots verts
Jams
Jordärtskockor
Kronärtskockor
Kål; röd, vit, grön
Kålrabbi
Lök
Mangold
Morötter
Oliver
Paprika
Persilja
Potatis
Purjolök
Rödbetor
Sallad, alla sorter
Selleri
Sparris
Spenat
Squash
Svartrot
Sötpotatis
Tomater
Vattenkrasse
Vitkål
Vitlök

 

Fågel och ägg

Anka
Kalkon
Kyckling
Vildfågel
Ägg

 

Fisk/Skaldjur

Alaska pollock
Havslax
Hoki
Hälleflundra
Kattfisk
Kolja
Makrill
Marulk
Rödspätta
Sej
Sill
Skaldjur - alla
Sjötunga
Tonfisk
Torsk

 

Kött

Lamm
Vilt

 

Veg. Proteinkällor

Tempeh
Tofu
Quorn
Sojaprotein

Vatten och drycker

Källvatten
Mineralvatten
Smaksatt vatten
Örtthe
Amé-drycker
Färskpressade juicer
Grönt the

 

 


Bröd

Surdegsbröd
Fullkornsbröd
Groddat bröd
Majs-sprödbröd
Ryvita
Pumpernickelbröd
Riskakor
Saltå kvarns bröd
Labans bröd (dinkelbröd)

 

Fett till bröd

Bregott
Smör blandad med olivolja
Sesampasta
Mandelsmör

 

Oljor

Kokosolja, ohärdad (stekning)
Linfröolja kallpressad
Mandelolja
Olivolja stekning/sallad
Pumpakärnolja
Rapsolja kallpressad (stekning)
Sesamolja kallpressad (stekning)
Valnötsolja

 

Mejerivaror

A-fil
Fårost
Färskost
Getost
Gräddfil
Hälsofil
Kesella
Keso
Smör
Yoghurt, naturell

 

Vegetabilisk mjölk

Havremjölk
Havreyoghurt
Kokosmjölk
Mandelmjölk
Rismjölk
Sojamjölk, yoghurt
Sojaost

 

Nötter och frön

Amaranth
Cashewnötter
Jordnötter (naturella)
Linfrön
Mandel
Pecannötter
Pinjenötter
Pumpakärnor
Quinoa
Sesamfrön
Solrosfrön
Valnötter

 

Alger

Dulse
Hiziki
Kombu
Misosoppa
Nori
Wakame

Sädesprodukter/Baljväxter

Basmatiris
Bovete
Bönor alla slag
Havregryn
Hirs
Kikärtor
Korn
Linser; gröna, röda, bruna
Mungbönor
Musli osötad
Nudlar, ris-
Pasta, dinkel-, fullkorns-, bovete-, majs-, ris-
Polenta
Råris
Ärtor; gula, gröna

 

Frukt och bär

Ananas
Apelsiner
Aprikoser
Bananer
Björnbär
Blåbär
Fikon
Grapefrukt
Hallon
Jordgubbar
Körsbär
Mandariner
Melon, honungs-, vatten
Nektariner
Papaya
Persikor
Plommon
Päron
Vinbär
Vindruvor
Äpple

 

Sötningsmedel

Honung
Lönnsirap
Malt
Stevia

 

Övrigt

Citron/limekoncentrat
Hälsogodis mörk choklad
Frukt och grönsaksbarer
Kryddor
Miso
Tamari – sojasås
Balsamvinäger

 

I värsta fall...

Konserverad mat

Bambuskott
Barnmat ( ekologisk)
Bönor
Hummus
Hästkastanj
Kronärtskocka
Makrill
Mjölksyrade grönsaker
Mungböngroddar
Oliver
Rödbetor
Sardiner
Sparris
Tomatsås/kross
Tonfisk i vatten
Vattenkastanj
Vindolmar

 

Från frysdisken

Fisk, kyckling, skaldjur
Kryddor och örter
Osockrade bär
Wokgrönsaker

   

 







 













Kommentarer
Postat av: T, T & E

Själva ljusen köpte jag på Dollar.

Adventsljusstaken köpte jag från:



http://www.houseofhedda.com

2010-11-27 @ 23:03:07
Postat av: Jonna

Du äter då nyttigare än jag iaf ;)

2010-11-28 @ 12:22:48
URL: http://jjonnaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0