Ett tillbakatagande.


När jag skulle beskriva mig själv i en bloggutmaning för ett tag sedan, avslutade jag med att jag inte gillar religion. Jag tar tillbaka det.
Jag trodde förut som så många andra att religion bara skapade konflikter och krig, och jag trodde bara på andar, och ingen gud.

Jag har den senaste tiden varit ovanligt intresserad av religion, och läst på och känt efter. Jag har haft långa och många samtal med allmänbildade människor.
Jag är faschinerad över hur mycket vetskap gamla skrifter kan besitta.

Nu vet jag vad det är som skapar krig, och varför människor tror. Och att det är skillnad på religion och kultur, och att många "religiösa" inte ens är troende.
Och framförallt så fattar jag hur det hänger ihop, med andra sidan.
Jag ids inte gå in djupare i vad jag tycker och tänker, och vilka fördomar jag besegrat.

Jag säger som Ghandi på frågan om han är hindu:

"Ja, det är jag. Jag är också kristen, muslim, buddhist och jude."

Ungefär så har jag väl känt, samtidigt som jag inte är nåt av det där. För även om jag förstår religion, så finns det så mycket som jag inte förstår, och inte vill vara del av.

Men så läste jag på lite mer om New Age. Jag har alltid beskrivit mig själv så, utan att fatta att det faktiskt passar mig extremt mycket.

Ordet syftar på vattumannens tidsålder, upplysningens tid.
Kopplingarna till hinduism, zoroastrianism och buddhism är uppenbara. Många impulser kommer också från traditionell kinesisk medicin och daoism.

De flesta tror på astrologi, själavandring, auror och vikten av postivt tänkande. Samt medvetendets kraft över kroppen och de fysiska lagarna.
New Age-anhängare menar ofta att vetenskap inte är en tillräcklig källa till kunskap.

Här några av hörnstenarna inom New Age:

  • Det andliga är viktigare än det materiella. Tonvikten ligger på individens inre medvetande. Intuition värderas högt
  • Optimism. Tro på en utveckling mot en bättre värld. Positivt tänkande är också viktigt för den enskilde individen. Om man tänker positivt får man ett bättre liv. Som man tänker sig sitt öde så blir det.
  • Reinkarnation. Tro på återfödelse efter döden.
  • Holistisk uppfattning av världen. Allt hänger ihop. Alla varelser och ting är del av något större. Universum är en enhet, där alla delarna påverkar varandra. Gud finns i världen, i människan. Detta tillämpas också i synen på friskvård. I New Age ser man kropp och själ som en enhet, och vid behandling av sjukdom ser man till människans hela situation
  • Människan är gudomlig och viktig för livets utveckling.
  • Ifrågasättande av det moderna samhällets betoning vid logik och teknik.
  • Tron på ett kommande paradigmskifte. Att vi står inför en andlig revolution som kommer att medföra en ny tidsålder med en ny syn på livet.

Stor vikt ligger också i ekologisk odling, ökad miljömedvetenhet, alternativ medicin (ex healing) och meditaion.


New Age kan nog inte kallas religion, snarare en andlig kunskap.
Dock finns det vissa saker som liknar världsreligionerna. Man försöker svara på samma existentiella frågor; vad är meningen med livet? och varför lyckas inte människan leva ett meningsfullt liv? Man är också medveten om vad som händer oss efter döden. Gudssynen skiljer sig dock från vanliga religioner. Man uppfattar inte honom som någon som skapat världen, utan snarare som något som är en del av världen.

New Age är som ett andligt hav, där man tror utan att känna att man tillhör någon religion.

Miljöpartiet, är en del av den internationella gröna rörelsen, vilken på sätt och vis kan ses som New Age-rörelsens politiska uttryck. Det finns i alla händelser ett nära släktskap mellan den gröna ideologin och den nya tidsålderns tänkande.


Varför ens tro?
För att det är omöjligt för mig att inte tro. Omöjligt att bara gå genom livet och bara vara, utan att känna.

Jag tycker det är högst intressant.
Alla religioner har, enligt mig, en sanning i sig. Att det sedan har tillkommit seder och kultur som är vidrig, är inte religionens syfte från början. Och så länge människan är girig kommer vidrigheter alltid finnas. Och de skulle ha funnits, och de fanns (!) även innan.


Att införskaffa:

En lotusblomma till akvariet.
En vit duva av glas
En Buddha från Thailand.

Komma igång:

Med Yoga och meditation.
Är extremt nyfiken på kundalini.

Vad man än intresserar sig för i livet, så inser man hur roligt det är att faktiskt leva.
Och lära!
Jag borde gå skola igen. Jag törstar efter kunskap så att jag knappt kan sova.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0