Alternativ välling.


Efter ett långt uppehåll ska jag nu skriva lite shit.

Loui har i nästan hela sitt liv haft en mycket konstig mage.
Konstant lös och surt skit, fast han i övrigt har mått bra, och det är därför vi väntat så länge med att ta tag i det.
Men igår bestämde jag mig för att läsa på lite om barns bajs.

Det var inte alls svårt att hitta andra i samma ålder som lider av konstant lösmage.
Faktum är att det är så pass vanligt att om det inte är laktos eller glutenintolerans så finns det en diagnos som kallas just småbarnsmage.
Loui dricker inte mjölk. Det skulle kunna vara glutenintolerans, men mest troligt är det "bara" denna oförklarliga småbarnsmagen.

Men något verkar ju lite fel.
Ska det vara normalt att lida av småbarnsmage? och vilken anledning ligger bakom?

Ju mer jag läste runt om alla de andra föräldrarnas insikter och upptäckter så stod det ganska klart att den stora boven förmodligen är vällingen.

Barn tål nämligen inte kostfiber och fullkorn (förutom de vattenlösliga som finns ex i frukt.)
Redan vid 8 månader vill vällingtillverkarna att vi ska gå över till deras vällingar med mer fullkorn, och argumenten är att fullkorn är nyttigt och barnen blir jätte mätta, vilket är precis vad alla föräldrar vill.

Vid 1 år bör barnen dricka just fullkornsvälling, och det kanske är då den där småbarnsmagen träder in.
För att inte tala om exem, torr hud eller andra åkommor man brukar få av mjöl, vatten och tillsatta fibrer.

Visst är de ju berikade med järn, vitaminer och mineraler också.
Men man kan ju förstå att en produkt utan näringsämnen måste vara berikad med just näringsämnen.

Allra helst om barnen i Sverige (för det är typ bara här man dricker välling), till största del ska äta välling och gröt. För det är ju inte ovanligt med välling morgon och kväll och gröt till mellis. Tre mål gluten (förutom mellis mackan, gnällkexen etc), och så lite mat däremellan. Lite lite fett och protein som är otroligt viktigt för att bygga en människa.

Om era barn inte lider av exem, sömnproblem eller konstiga magar så behöver ni inte heller lägga någon större vikt på detta.
Välling är mysigt för barnen och smidigt för oss.
Men det finns alternativ.

Det är inte bara fabriker som kan tillverka den, även om bvc har blivit beordrade att rekomendera industritillverkad välling/gröt, pga av vitaminberikningen.
Men om ditt barn får äta riktig mat varje dag så kan ni mycket väl vispa i hop eran egen gröt och välling. Ingenting kommer hända, förutom att barnet kanske mår bättre.
Vill man ge välling från affären så gå aldrig över till fullkorn. Ge mild bebisvälling trots att barnet blir äldre.

Här kommer det första receptet på en välling som är glutenfri och mjölkfri.
Och jättelätt att vispa ihop!
(De allra flesta får negativa effekter av gluten och laktos eftersom det är extremt allergent.)

Denna har Loui druckit i morse och ikväll, och han slukade allt utan att tveka.
Tidigare har vi aldrig kunnat byta sort eller styrka utan att han protesterat.
Nu återstår ju att se om hans mage blir bättre inom några dagar. Blir den inte det så måste vi göra en utredning hos läkare. Men jag tror stenhårt på detta! ;)


Bovetevälling:

1 dl kallt vatten
1 msk bovetemjöl (ej att förväxla med vetemjöl, detta är inget sädesslag.)
1 dl havremjölk
En klick smör, cocosolja eller rapsolja  (absolut inte margarin.)
(ev smaksättning. Ex en nypa kanel eller gurkmeja)- jag skippade det.

Men jag duttade i en liiiten skvätt linfröolja, för att den är så bra. Men skippa det om barnet är kräset, för det smakar skit ;)

Vispa bovetemjöl (samt ev smaksättning) i en kastrull med det kalla vattnet. Koka upp under vispning.
Ta bort kastrullen från värmen och klicka i fettet. Späd med havremjölken. ev linfröolja sist


Den fick lagom temperatur direkt. Annars värm på.
Det tog max 1 minut att fixa en flarra.



I morgon ska jag prova om Loui tycker om äggmjölk, vilket är ett gammalt klokt påhitt.

Det finns många olika recpet på äggmjölk, vilket är fett och protein och fungerar utmärkt som en välling.
Man kan också vispa i grädde och lite annat gott, bara att söka på olika recept.

Jag ska testa detta recept:

1-2 äggulor ( rå äggvita kan ge brist på b-vitamin i kroppen, därför används bara gulan. Ingen salmonellarisk med svenska ägg som jag har förstått det.)
25 gram smör
1-2 dl vatten.

Värm vatten och smör, vispa i äggulan.

Återkommer om han gillar den varianten!


Vill ni läsa om vällingen från en annan sida, i detta fall baksidan, så kommer här två länkar

Lifezone

Välling en sorglig sörja


Jag lär mig nya saker om mat varje dag.
Jag plöjer igenom framsidor, baksidor och läser rapporter, undersökningar men framför allt människors egna erfarenheter.
Och jag undrar om jag inte snart kan titulera mig som någon form av alternativ kostrådgivare.
Och sjuksköterska ;)

En liten historia om öroninflammation och antibiotika kommer någon dag.







Kommentarer
Postat av: Tess

Eller vad säger du om att mysipysa på Ikea snart? Eller mysa i Luleå. Det är ju så gosemys att gå och mysepysa.



Hade Emilia ätit välling så hade jag absolut provat detta recept. Hoppas gullLoui blir lite hårdare i magen då.

2012-03-18 @ 14:07:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0