Fiskblogg.


Alltså det här med fiskar är ju en hel vetenskap och hur intressant som helst.
Vi har nu 13 st.
När vi började med 5 så blev det katastrof. En hane började jaga livet ur en annan. Det slutade med att jag satte den i en påse över natten för att den skulle få dö ifred, för den låg snett på ytan och försökte dö för att slippa den elaka fisken. Den skakade varje gång den såg den fisken.

Gogglade att de brukar kunna leva 5-6 timmar i en påse. Efter 12 timmar levde våran i allra högsta grad. Läste att en sjuk fisk inte äter, och smulade i lite mat i påsen. Den åt.

Så jag ringde min nya idol Rolle på akvariecenter i Luleå, som John tycker att jag terroriserat de senaste veckorna. Följde hans råd, och for och köpte fler fiskar av samma art och lite mer stenar och grottor. Släppte sedan i den "trasiga" fisken, som har avbitna stjärtfenor.

Efter att "trasfisken" gömt sig bakom doppvärmaren i ett dygn, simmar den nu tillsammans med de andra och äter som den ska.
Och Rolle sa att vattnet och funktionen i akvariet är på topp, annars orkar inte fiskar slåss.

Det är vackert att titta rakt in i "havet" och stå öga mot öga med en orange varelse med röda kinder, och stora ögon. Det är häftigt att kunna se rakt in i deras munnar när de gapar.
Allt liv är fantastiskt!


Dessa simmar omkring hos oss:


 
Melanochromis "Auratus" - Hona



Melanochromis "Auratus" - Hane


 Melanochromis "Johannii" -Gul hona, blå hane.

(Alla föds gula.
När de blivit större byter hanarna färg och blir mörka. Det håller på hända hos oss. De skiftar just nu färg hela tiden. Helt skumt hur det fungerar.)



Labidpchromis caeruleus "Golden"- Hane. (Honor har mindre svart på fenorna)

Tack Angelika för att vi fick dessa av dig! De trivs nog bra :)



Metriaclima estherae "Rödzebra" - Hane




Metriaclima estherae "rödzebra" - Hona


Och den fisk jag ser mest fram emot att skaffa, som också blir de sista:


Cyrtocara moorii "Blå delfin"
Dessa blir upp till 20 cm.

Innan de blir vuxna kommer vi nog ha köpt ett 500-700 liters akvarium.
Väggen är stor nog ;)

Nu har vi 260 liter.

Samtliga arter kommer från Malawi-sjön i Afrika.

Nu kan ni allt om fiskar.
Tjoo!




Kommentarer
Postat av: Fanny

Jag viile bara frråga om guppys kan äta upp neontetror?

Jag har ett akvarium hemma och varje dag blir dett typ färre av neontetrorna...

Jag är lite orolig nu:(

2011-03-12 @ 21:04:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0