I regnet som öser ner..


Har jag klistrat in 100 foton. Jag har huvudvärk av RX- limmet.




Linus hade en tjejkompis på besök för några dagar sedan, det inspirerade honom till att göra några fina pärlbrickor. Hon hann inte göra klart sin, så jag har sparat den uppe i skåpet tills hon kommer igen. Mycket gullat flicka :) 




Jag har infört en ny regel, eller kanske utmaning. Linus nappade direkt. Faktum är att han älskar mina regler och påhitt när jag lägger fram det som att det låter kul.
Han nappar på det mesta, så även en tv-fri dag i veckan.

Det betyder att på en ledig dag, får han inte se på eller fråga om tv`n mellan kl 09-18.
Klarar han det får kan en stjärna uppklistrad på väggen.
När han har 10 st så händer det något kul. (Jag hade tänkt nåt i stil med ett litet paket, fast det vet han inte ens om. Han nappade i tron att det bara var stjärnor, och inget mer.) ;)
Han kan välja att ha extra tv-fria dagar om han vill ha fler stjärnor.

Han tog uppgiften på största allvar, och frågade inte efter tv en enda gång.
Och då jag sa att kl var 18 och han kunde börja kolla om han ville, då svarade han: -Nej, det är två minuter kvar!

Han lekte helt tyst i sitt rum en timme.
Han bar in Loui till bebisrummet och lekte med honom titt som tätt.
Och han pysslade med pärlor och målarfärg.
Halleluja! 

Jag tror att ungarna skriker efter att slippa bli hjärndöda framför tv`n.
Synd bara att det tog så länge innan jag fattade det.

Nu är det inte så att han sitter och glor hela dagarna. Men han vill ha tillgång till tv`n konstant. Ofta tittar han någon kvart här och där, eller leker framför. Men det medför ju också väldigt ofokuserade lekar där emellan, och en stress i att inte missa ett "bra" program.

Jag tror inre stress är mycket vanligt bland barn idag.
För mycket leksaker, för många kompisar, för mycket skrikig tv.
Och för många tjatande föräldrar ;o)

Nåväl. Mission completed. För denna gången.
Dax att väcka min egen hjärna till liv lite oftare. För om inte barnen har fantasi, så måste ju vi vuxna ha det.

Kommentarer
Postat av: en Linda

Åh vad vettigt! Fler borde tänka som du! Jag tror också på att barn mår bättre av lite lugn och ro ibland, TV'n i bakgrunden gör ju alla ofokuserade på det de håller på med, och jag förstår precis vad du menar med "stressen över att missa ett bra program".



Jag blir så glad av föräldrar med såna sunda idéer, för jag tycker att det är alldeles för mycket TV- & datoruppfostran bland dagens barn.

2011-08-19 @ 21:40:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0