Gott nytt år!


Förra året var vi på OMY`s fest på Nolia. Jag hade en liten gravidmage, skulle tro att den var ganska mycket mindre än den jag har idag.
Å andra sidan har vi ett litet charmtroll i år, så det väger upp att magen inte är platt och snygg.

I år passar det oss bäst att bara vara hemma. Hogan är rädd för raketer och rev sönder dörrkarmen till sovrummet förra året. Nu är han rätt lugn.

Min syster Lina är här och vi har tillbringat några timmar i köket, medan John har skruvat upp lamellgardiner.


Vi har ätit det godaste köttet någonsin. Stor oxfilè-bit, 65 grader.
Knapriga klyftpotatisar och smarrig sallad.
Till efterrätt gjorde vi en choklad/marängtårta. Jag har druckit ett glas vin, och John och Lina tog varsin Rom & cola.
(Förlåt mamma att jag gav ditt barn sprit, men hon fyller ju 18 om ett halvår ;))

Alla borde ha ett snille brevid sig när man lagar mat.
-Om chokladcremed skär sig: Blanda i en äggula. Det fungerar som emulgeringsmedel och binder fettet till vätskan.
-Om du inte vet vart mitten på köttklumpen är, och således inte vet hur långt du ska trycka in termometern: Vinkla termometern och använd vinkeln och köttbitens radie. Då kan du använda pytagoras sats för att beräkna hur långt termometern ska tryckas in.

Du kommer inte misslyckas i köket någon fler gång!

Gott nytt år på er! Här kommer de sista bilderna för i år.

 Blåbärstrollet.


 Maräng-fluff

 Färdig efterrätt.

 









Kommentarer
Postat av: mamma

god fortsättning på 2011! Det kändes så tryggt att Lina var hos Dej och john på nyårsafton så vad spelar en liten rom och cola för roll.... kramar mamma

2011-01-01 @ 10:56:04
Postat av: Jonnie

Gott Nytt År & God Fortsättning :)

2011-01-01 @ 13:27:08
URL: http://www.Alwaysfabulous.se
Postat av: spikie

hihi såg Loui i ett litet hörn där då du äter efterrätten. vi hade åxå en lugn kväll hemma. åt gott och kikade på tv. Älva lyckades hålla sej uppe heeela kvällen tills 12 slaget!

2011-01-01 @ 22:00:36
URL: http://spikie66.babyblogg.se/
Postat av: hellan

Grymtt snyggt med lamellisarna! Och nej, jag har flyttat ner ett våningsplan och jobbar på barn och ungdom sedan Aug. :-) dock saknar jag bebisarna så jag kommer söka mig uppåt snart igen. Så håll tummarna!

Och jösses så söt loui är, vilket håår!! <3

2011-01-02 @ 10:25:55
URL: http://nogg.se/geekspeak
Postat av: Catta

Skitsnyggt blev det med lamellgardinerna=) Hoppas att ni tyckte om tårtan =)Den är en stor favvo i detta hushåll=P

2011-01-02 @ 22:50:29
URL: http://skildrandetankar.blogg.se/
Postat av: spikie

klart du ska få recept på fläskfilén senare. :-)

Förresten fick då åxå "Lyxen" med EN bio biljett av Chefen??? HA HA HA HA det var skrattretande!

Hon kunde väl åtminstone gett en 2 biljetter! ;-P



Vi måste ta och ses nån dag snart :-D

2011-01-04 @ 15:43:07
URL: http://spikie66.babyblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0